Paremiologia catalana comparada digital

Blau de son

6 recurrències en 3 variants. Primera citació: 1989.

Blau de son

2 fonts, 1989.
De son.
Lloc: Alcoi.
Locucions adjectives. Es diu de qui té moltíssima son. De: Reig, Eugeni.
Font: El borum i els gospins (2017, 55-56).
De: Gisbert, Josep.
Això de treballar de valent en una època en què acostumava a no fer ni un brot, m’havia baldat els músculs i capolat els ossos. Vaig caure al llit blau de son, igual que el meu germà.
Font: El fantasma de la torre (2002, 26).
De: Casas Gómez, Mariano.
Ens van conduir a una estança on hi havia una mena de llits baixos, i allà, blau de son com estava, vaig poder dormir per fi durant hores.
Font: El lleó del Rif (2009, 81).

Estar algú blau de son

1 font, 2018.
Tenir molta son. De: Martí Mestre, Joaquim.
[…] a Beneixama estar (algú) blau de fam ‘tenir molta fam’ i de son ‘tenir molta son’ (Gascón, 1999: 347).
Lloc: Beneixama.
Font: Diccionari històric del valencià col·loquial (2006, 84).

Estar blau de son

1 font, 2018.
Expressen un grau intens i superlatiu, respectivament, de la necessitat de menjar, de la irritació i la contrarietat, de la necessitat de dormir, de la sensació tèrmica baixa, de l’expressió de l’alegria, de la diversió sorollosa o del sentiment de ridícul, timidesa o humiliació.