Paremiologia catalana comparada digital

De la pell d'en Segarra

6 recurrències en 4 variants. Primera citació: 1967.

Es de la pel de Segarra

1 font, 1967.
Depuis le XIIIè siècle, on dit ici. Ceci nous ramène, comme nous venons de le dire, bien loin dan, le temps. Le maître-étripeur Simon de Montfort avait laissé à la tête de son fief Amaury, un fils au bras débile et à l'esprit un peu lent, que nos Languedociens virent repartir avec un soulagement certain.
Equivalent en francès: C'est un abruti (trad.).
De: M. l'abbé Albert Cazes.
Equivalent en francès: Il est de la peau de Sagarra (trad.).
Font: Dictons, légendes et proverbes du pays catalan (Revue Conflent, núm. 22, juillet-Août 1964).
Depuis le XIIIè siècle, on dit ici. Ceci nous ramène, comme nous venons de le dire, bien loin dan, le temps. Le maître-étripeur Simon de Montfort avait laissé à la tête de son fief Amaury, un fils au bras débile et à l'esprit un peu lent, que nos Languedociens virent repartir avec un soulagement certain.
Equivalent en occità: Es un amòrri!

És de la pell d'en Segarra!

1 font, 2020.
El 1674 van ser torturats al Castellet i executats davant la Llotja Carles de Llar, Francesc de Descatllar, Francesc Soler, Maties Tixedas, Francesc Puig i d'altres […] El seu crim era d'haver complotat per foragitar els francesos de la Catalunya recentment annexionada pel Tractat dels Pirineus. L'artífex de la repressió era un català de Lleida, Francesc de Segarra, col·laborador entusiasta del nou ordre francès.

Ésser de la pell d'en Segarra

1 font, 1979.
Dita enllà dels Pirineus recordant aquest botifler que perseguia els catalans (a conseqüència del Tractat dels Pirineus).

Ser de le pell d'en Segarra

1 font, 2024.
S'utilitza quan es vol fer notar la maldat d'algú, subratllar la dolenteria desmesurada d'alguna persona. L'expressió fa referència a Francesc de Segarra, catedràtic de l'estudi general de Lleida, partidari aferrissat de França, que aplicà amb brutalitat una repressió ferotge contra tots els que pretenien la reunificació de Catalunya. Combaté amb mètodes de terror l'aixecament antifrancès de Puigcerdà, la revolta dels Angelets de la Terra i evità els intents de retorn de Cotlliure al sud del país.
Presidí el Consell Sobirà del Rosselló on defensà sempre els interessos de la monarquia francesa i la francesització del país.
Lloc: Catalunya del Nord.