Paremiologia catalana comparada digital

Ser un dièsel

6 recurrències en 4 variants. Primera citació: 1995.

Dièsel

3 fonts, 1997.
M. Mot amb què es coneixen també a Cerdanya, despectivament, els turistes que se suposa que vénen de Barcelona, ja que es considera que sovint volten molt i gasten poc.
El carrer ple i les botigues buides; no re, són uns dièsels: voltar molt i gastar poc.
Lloc: Cerdanya.
Camaco, espec. el que volta molt i gasta poc.
Es diu especialment a (del) que gasta poc.
Sinònim: Camaco.

Dièsels

1 font, 1997.
L'antic costum de posar motius a persones en particular i d'una manera general als naturals o als habitants d'una població darrerament ha agafat una nova volada pel que fa a Barcelona i els barcelonins…[…] moltes poblacions, tant de lacosta com de la muntanya, siguin habituals els qualificatius de «camacos»,«pixapins» i «diesels» per a designar d'una manera global els visitants que,suposadament, arriben en massa de la gran capital catalana.
Tots són «diesels»perquè, encara que arriben a tot arreu, mai no gasten res, és a dir, no fantanta despesa com els comerciants locals voldrien.

Diesels

1 font, 1997.
Sembla una endevinalla: «Saps per què als barcelonins se'ls anomena Diesels? Perquè arriben molt lluny i no gasten un duro!».

Ser uns diesel

1 font, 1995.
Renom amb què coneixen als barcelonins la gent de comarques, perquè van a tot arreu sense gastar.
Avui m'he assebentat, per exemple, que als barcelonins ja no ens diuen "de can Fanga" o "camacos", sinó també "Diesel", perquè "anem a tot arreu i no gastem res"