De nom real Dolors Bonella i Alcánzar, nascuda el 1851 al carrer de la Cadena, a l'actual rambla del Raval. La seva vestimenta acolorida i un xic estrafolària, un maquillatge intens i, sobretot, l'exhibició permanent d'un monyo excèntric al cap, sovint ornat amb flors, van convertir-la en una figura emblemàtica del paisatge barceloní de principis del segle XX.
Per això quan algú és molt conegut o famós i va pel carrer saludant tothom, perquè tothom el coneix, acostumem a dir que «és com la Monyos», «més conegut que la Monyos» o «més famós que la Monyos».
Sinònim: És com la Monyos | Més conegut que la Monyos | Més famós que la Monyos.
Doncs ja fa 80 anys que va morir Dolors Bonella (1851-1940), La Monyos, una pobra dona del Xino que va embogir, i a força de passejar per tota la ciutat amb monyos verticals i vestimenta acolorida va esdevenir un personatge icònic de la Barcelona de la Segona República. Era un enigma: que si era una noia de casa bona mal casada, la 'querida' d'un burgès que la va prenyar i abandonar… Tan famosa que fins i tot sortia als anuncis.
Ser més famós que la Monyos.
Lloc: Barcelona (Barcelonès).