Paremiologia catalana comparada digital

A l'art tothom hi cap

10 recurrències en 3 variants. Primera citació: 1951.

A l'art tothom hi té part

4 fonts, 1985.
La tirada a l'art era una tècnica de pesca utilitzada antigament a Lloret en la qual una barca s'allunyava pocs metres de la platja, llançava una xarxa i des de la sorra l'arrossegaven per capturar peix. A canvi, es rebia un grapat de peix i alguna moneda. Durant molts anys, va ser una de les poques formes que tenien molts lloretencs de guanyar-se la vida i hi podia participar tothom: des de la mainada fins a la gent més gran.
Lloc: Lloret de Mar.
Refr. Mar. Expressió popular de la igualtat de drets de les persones. Origen: El té en l'art de pescar, on tant l'armador, el patró, els mariners i la gent que acut a tirar-lo, perceben la part de peix i els beneficis que els correspon.
«A l'art tothom hi té part» deia una antiga locució, qualsevol podia tirar de les cordes, una gent que acceptava aquella vida amb resignació.
Lloc: Lloret de Mar.
En termes generals recolza l'expressió «A l'art!», perquè tothom podia tirar de les cordes, ric o pobre, no calia res més que deixar el matalàs amb les estrelles penjant al cel, agafar una singla i tirar de la corda. Venut el peix tant cobrava l'home com la dona, el pagès com el pescador, tants caps tants barrets i els vailets mitja part. Si l'endemà hi havia mandra per deixar el llit no passava res, ningú preguntava el perquè.
Lloc: Lloret de Mar.

A l'art, tothom hi cap

3 fonts, 1951.
De: Amades, Joan.
Font: Folklore de Catalunya. Cançoner (Ed. Selecta, Barcelona, 1982, p1019-1030).
Diu la veu popular que la pesca de l'art és el refugi dels pobres perquè s'hi admet tothom, sigui o no pescador.

A l'art tothom hi cap

2 fonts, 1983.
Acaba la pesca de l'art. En aquesta pesca, segons la veu popular, tothom hi pot pescar encara que no s'entigui gaire idea, per això és coneguda com la pesca dels pobres.