Paremiologia catalana comparada digital

Un Pere i un Joan fan un ase gran

16 recurrències en 6 variants. Primera citació: 1926.

Dos Peres i un Joan fan un ase gran

5 fonts, 1926.
Al·ludeix a l'opinió vulgar que els Peres són ases, i que de Joans també n'hi ha molts que ho són.
Lloc: Mall.
Al·ludeix a l’opinió vulgar que els Peres són ases, i que de Joans també n’hi ha molts que ho són.
Lloc: Mallorca.
Font: DCVB.
Joan: Nom propi d'home i llinatge català molt estés que deriva del nom hebreu «Jo-hanan» o «Jo-hannes» ('Déu és propici'), o potser de «Yohanan» ('Déu s'ha compadit').
Al món occidental l'antropònim Joan té assignat el valor proverbial de 'el bo'. I popularment se li afegeix el significat de 'beneitot'
Sinònim: V. Peres.
Joans: Forma plural del nom «Joan». Aquest era un nom molt habitual a les nostres terres. Possiblement a causa d'aquesta abundància hom considerava beneits els anomenats «Joan».
Sinònim: V. Peres.
Fa referència a l'antiga creença popular segons la qual els noms tan arrelats de Pere i Joan denotaven curtor d'enteniment en aquells que el portaven. Peres: Forma plural del nom propi «Pere».
Sinònim: Un Pere / Dos Peres i un Bernat fan un ase acabat | Tots els Peres són ases | Tots els Peres són ases, sinó jo i mon pare.
Vet aquí una dita que té el seu origen en l'opinió abans molt estesa a Mallorca que els Peres són ases, i que de Joans també n'hi ha molts que ho són.
Lloc: Mallorca.
Font: DCVB.
La frase al·ludeix a l'opinió vulgar que els Peres són ases, i que de Joans també n'hi ha molts que ho són.
Lloc: Mallorca.
Font: DCVB.

Dos Peres i un Joan, fan un ase gran

2 fonts, 1926.
Sinònim: De Joseps, Joans i ases, n'hi ha per totes ses cases.
Lloc: Mall.
Apreciació irònica.
Lloc: Menorca.

Tres Joans i un Pere fan un ase entera

2 fonts, 1935.
De sentit humorístic, vol significar que fan mala lliga els anomenats Joans amb els anomenats Peres.
Es creu que fan mala lliga.

Un Pere i un Joan fan un ase gran

2 fonts, 1992.
Sinònim: Dos Peres i un Bernat fan un ase acabat.
Lloc: Mallorca.

Un Pere i un Joan, fan un ase gran

2 fonts, 1935.
Abunda en el concepte ja expressat de tenir els Peres en poca cosa, afegint també el mateix concepte dels Joans.

Dos Peres i un Joan fan un ase gran (o acabat)

1 font, 1993.
Vegi's nota en el n. 2186.