Arc de sant Martí al matí, para-li el bací; arc de sant Martí al vespre, para-li la testa

22 recurrències en 17 variants. Primera citació: 1883.
ves als fitxers

Arc de Sant Martí al vespre, para-li la testa; arc de Sant Martí al matí, para-li el bací

3 fonts, 2011.

Parar = amostrar, descobrir / bací = recipient.

Gisbert, Adolf (2011): Refranyer temàtic «Oratge, elements, astres, temps cronològic i collites. Colors i lluminositat», p. 619. Web.

Bací = bacina, llibrell, gibrell, safa.

Gisbert, Adolf (2011): Refranyer temàtic «Oratge, elements, astres, temps cronològic i collites. Colors i lluminositat», p. 620. Web.

L'arc de sant Martí al matí, para-li el bací

2 fonts, 1951.

Pronostica pluges.

L'arc de Sant Martí al matí, para-li el bací

2 fonts, 2011.
Gisbert, Adolf (2011): Refranyer temàtic «Oratge, elements, astres, temps cronològic i collites. Colors i lluminositat», p. 620. Web.

L'Arc de Sant Martí, / si surt al dematí, / para el tupí; / si surt al vespre, / para la testa

2 fonts, 2010.

Para el tupí = plourà; para la testa = farà tramuntana.

Lloc: Albera (Alt Empordà).

Correu / Solà Gardell, Amadeu (2010). Correu electrònic.

Lloc: Cantallops (Alt Empordà).

A l'Arc de Sant Martí, al matí para-li el bací; a la tarda, la falda

1 font, 2003.

Arc de Sant Martí al matí para-li el bací, si es al vespre para-li la testa

1 font, 2019.

En el siguiente apartado, se presentan refranes meteorológicos generales del saber popular sin tener determinada una escala espacial y temporal en común entre los diferentes refranes interpretados. Ver el arco iris por la mañana es que las nubes van a pasar por el lugar de observación. En el caso de que el arco iris se vea por la tarde es que las nubes han pasado. Esta explicación es por la posición del sol al amanecer y al atardecer. De: Bonafé.

Lloc: Mallorca.

Arc de Sant Martí al matí, / para-li el bací; / i el vespre, / para-li la testa

1 font, 2009.

Bací: orinal.

Lloc: Mallorca.

Arc de Sant Martí al matí, para-li el bací; arc de Sant Martí al vespre, para-li la testa

1 font, 2020.

Lloc: Girona (Gironès).

El café de la historia (2020): El café de la historia «Dichos, frases, citas, refranes, aforismos y proverbios de Girona y su provincia». Blogger.

Arc de sant Martí al vespre, para-li la testa; arc de sant Martí al matí, para-li el bací

1 font, 1951.

Dit a Barcelona.

L'arc de Sant Martí al dematí, para-li el bací; i al vespre, para-li la testa

1 font, 2007.

El significat que s'atribueix a l'aparició de l'arc varia segons els indrets. A Catalunya les dites anuncien precipitacions si l'arc surt al matí i el contrari si ho fa a la tarda.

Lloc: Catalunya.

L'arc de Sant Martí si surt al dematí, para-li el bací

1 font, 1927.

Lloc: Lleida.

L'arc de sant Martí: si surt al matí, para-li el bací; si surt a la tarda, para-li la taula; si surt al vespre, para -li la testa

1 font, 2014.

Lloc: Vic (Osona).

L'Arch de Sant Martí si surt al matí párali'l bassí; surt al vespre, párali la testa

1 font, 1883.

Sinònim: Arch de Sant Martí al matí, pluja aquí | Arch de Sant Martí a la tarde, pluja passada.

Llagostera i Sala, Francesc (1883): Aforística catalana «5. Aforismes referents á la atmósfera y vida rural», p. 23. Llibreria d'Alvar Verdaguer.

Per Sant Martí, para-li el "bací"

1 font, 2014.

Lloc: Baix Empordà.

Per Sant Martí, para-li el 'bací'

1 font, 2008.

Sant Martí és l'11 de novembre.

Si l'arc de sant Martí surt al matí para-li el bací, si surt al vespre para-li la testa

1 font, 2014.

Lloc: Canapost, Casavells, Cassà de Pelràs, Corçà, Cruïlles, Fonolleres, Gualta, Jafre, Marenyà, Matajudaica, Romanyà de la Selva, Rupià, Sant Sadurní de l'Heura, la Tallada d'Empordà, Vall-llobrega i Verges.

Si l'arc de sant Martí surt al matí para-li el bací, si surt al vespre para-li la testa; si surt a la tarda para-li la falda

1 font, 2014.

Lloc: Bellcaire d'Empordà.